Nejnovější Zprávy

Muž s koženou brašnou Vondřich se stal prvním českým motocyklovým šampionem


Václav Vondřich na motocyklu Laurin & Klement zvítězil v roce 1905 v prestižním mezinárodním motocyklovém závodě ve Francii.

I když se mistrovství světa silničních motocyklů oficiálně vypisuje až od roku 1949, už dávno předtím se setkávali nejlepší jezdci, aby poměřili síly v náročných závodech.

Před 119 lety jim na motocyklu Laurin & Klement kraloval český závodník Václav Vondřich, který se narodil 18. dubna 1874 v Praze.

25. června 1905 Mezinárodní federace klubů motocyklistů FICM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes), předchůdkyně současné FIM, zorganizovala nejdůležitější závod sezony u města Dourdanu.

Asi 50 km jihozápadně od centra Paříže byl vytyčen 54 kilometrů dlouhý okruh, který závodnici objeli celkem pětkrát.

Dnes zní neuvěřitelně, že na trati byly tři neutralizační úseky, na nichž musel jezdec motocykl vést. Poté svůj stroj na pokyn pořadatelů opět roztlačit a rozjet se.

Tehdejší Rakousko-Uhersko reprezentovali tři jezdci z Českého království. Eduard Nikodém na stroji Puch a dvojice zástupců značky Laurin & Klement: František Toman a Václav Vondřich.

Soupeři byli nadmíru zvuční. Velkou Británii zastupovaly značky Ariel, Matchless a JAP, Francii stroje Griffon a Peugeot, Německo trojice motocyklů Progress.

Regule FICM vyžadovaly domácí původ všech podstatných částí motocyklů, včetně pneumatik. Tehdejší pláště přitom mívaly krátkou životnost, jezdci byli nuceni provádět opravy defektů svépomocí. Proto se Vondřich vydal na trať obtížen koženou brašnou se dvěma popruhy přes ramena.

Obsahovala základní nářadí a náhradní díly a vysloužila Vondřichovi u diváků přezdívku „Cestující kovář“. Přes zvýšenou hmotnost i těžiště začal český závodník brzy stahovat náskok vedoucího Demestera a po čtvrtém kole, tedy absolvování 216 km, byl už jezdec v sedle motocyklu Laurin & Klement v čele.

V pátém kole Vondřich na dvouválcovém stroji L&K CCR vedení upevnil a v čase 3:05.15 vítězně projel cílem. Druhý Demester, který ztratil osm minut, byl dodatečně diskvalifikován pro nepovolenou výměnu zadního kola. Z dvanácti startujících mimořádně náročný závod dokončili pouze tři.

Vondřich pocházel z početné rodiny z Libně, která byla v době jeho narození samostatnou obcí. Vášnivý cyklista dostal vůdčí list (obdobu dnešního řidičského průkazu) v roce 1902 a brzy začal úspěšně závodit s motocykly L&K.

Na počest vítězství v Dourdanu složil populární kolínský kapelník František Kmoch kvapík „Na motoru“. Václav Vondřich, přezdívaný též „Král karburace“, působil od roku 1906 jako vedoucí pražské prodejny Laurin & Klement.

Závodní činnost přerušenou kvůli tuberkulóze definitivně ukončil před první světovou válkou. Dirigentem neboli vedoucím prodejny automobilů značky Škoda zůstal do počátku 40. let. Zemřel roku 1943.

Vondřichův příběh se stal námětem filmu Dědeček automobil, který natočil režisér Alfréd Radok. Roku 1958 získal tento film na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastianu Zlatou mušli jako nejlepší snímek roku. Tak byla symbolicky oceněna i kariéra skvělého závodníka.



Zdroj příspěvku

Scroll to top